Introduktion til aktiviteten

Musik-knapper er i bund og grund en meget analog aktivitet, hvor det primære er at øve disciplinen når man spiller i et orkester. Aktiviteten kaldes også "Dirigent-leg".

Eleverne får kendskab til de enkelte instrumenters navne og samtidig stillet lysten til bare at mærke og høre instrumenterne.

Formålet med aktiviteten

  • At lære om samspil og orkesterdisciplin
  • At blive fortrolig med instrumenters navne og lyde
  • At træne opmærksomhed og reaktionsevne
  • At styrke samarbejde og lytteevne
Dirigentleg illustration - Klik for at åbne præsentation

Hvad er en dirigent?

En dirigent er lederen af et orkester eller kor. Dirigenten bruger håndtegn og kropssprog til at guide musikerne gennem musikken, kontrollere tempoet, dynamikken (lydstyrken) og udtrykket i musikken.

Vidste du?

Dirigenten bruger ofte en taktstok i højre hånd til at angive takten, mens venstre hånd viser nuancer og dynamik. Selv om det kan se simpelt ud, er det meget komplekst at dirigere et stort orkester!

Vejledning og instruktioner

Forberedelse

Du skal bruge en storskærm til denne aktivitet.

Når eleverne kender reglerne, er det sjovt at de selv kan være dirigenter. Når en dirigent er færdig, kan han/hun bytte med en af musikanterne. Det giver lidt "flow", så hvert barn prøver flere instrumenter i lektionen.

Tip til læreren

Vælg en præsentationsform, der passer til din klasse. Du kan enten bruge videoen eller præsentationen. Sæt den i fuldskærmstilstand for den bedste oplevelse. På hjemmesiden skal du klikke på de 3 prikker for fuldskærmsvisning. Du navigerer frem i aktiviteten med mellemrumstasten.

Sådan gør du

  1. Første del præsenterer instrumenterne og deres navne, en efter en.
  2. Efter hvert instrument vælges det/de elever, der skal spille på det pågældende.
  3. Tal kort med eleverne om, hvordan man spiller på det enkelte instrument og om at passe på det.
  4. Eleverne må gerne lige prøve, om der er "batteri" i instrumentet.
  5. Herefter skal de holde fingrene væk, indtil alle instrumenter er fordelt og koncerten går i gang.
  6. Så kommer knapperne ind i billedet - en tænd-knap og en sluk-knap for hvert instrument.
  7. Dirigenten kan nu tænde og slukke instrumenterne efter ønske, mens eleverne spiller, når deres instruments knap er tændt.

Jeg kan godt love, at det ikke lyder kønt, når alle spiller på én gang, men det er sjovt for børnene!

Adgang til Musik-Knapper præsentationen

For at bruge "Musik-Knapper" præsentationen skal du:

  1. Hente præsentationen ved at klikke her
  2. Trykke på "Present" eller fuldskærmsknappen nederst til højre i visningen
  3. Du kan også downloade præsentationen som PDF eller billeder

Den udvidede version

Den lidt udvidede version tilføjer 2 nye funktioner:

  • En stor tænd og sluk-knap, der kan tænde alle på én gang. Eller slukke!
  • En skrue op og ned funktion, hvor man arbejder med dynamik. Spil lavt eller spil højt, eller spil midt i mellem.

Mulighederne er mange. God fornøjelse!

Forslag til aktiviteter

Aktivitet 1: Instrumentkendskab

Lad eleverne blive fortrolige med instrumenterne, før I går i gang med dirigent-delen.

  1. Præsenter ét instrument ad gangen.
  2. Vis hvordan det holdes og spilles korrekt.
  3. Lad eleverne prøve at spille instrumentet på skift.
  4. Tal om hvilke forskellige lyde instrumentet kan lave.
  5. Afslut med at tale om, hvilke instrumenter eleverne kunne bedst lide.

Aktivitet 2: Enkelt dirigering

Start med en enkel dirigeringsøvelse, før I går videre til hele aktiviteten.

  1. Vælg kun 3-4 instrumenter til at starte med.
  2. Lær eleverne simple håndtegn (f.eks. løftet hånd = spil, hånd ned = stop).
  3. Øv jer i at starte og stoppe på signal.
  4. Udvid gradvist med flere instrumenter.
  5. Introducer til sidst tænd/sluk-knapperne på præsentationen.

Aktivitet 3: Lydstyrke-dirigering

Arbejd med dynamik i musikken og lad eleverne eksperimentere med forskellige lydstyrker.

  1. Introducer konceptet lydstyrke (dynamik) i musik.
  2. Aftal håndtegn for stille (piano) og kraftigt (forte).
  3. Øv med ét instrument ad gangen.
  4. Kombiner forskellige instrumenter med forskellige lydstyrker.
  5. Brug til sidst skrue op/ned-funktionen i præsentationen.

Aktivitet 4: Musikalsk historie

Skab en lille musikalsk fortælling ved at dirigere forskellige instrumenter.

  1. Vælg et simpelt tema eller historie (f.eks. "En tur i skoven").
  2. Tildel hvert instrument en rolle i historien.
  3. Lad dirigenten fortælle historien ved at tænde og slukke for instrumenterne.
  4. Prøv at skabe stemninger med forskellige kombinationer af instrumenter.
  5. Lad eleverne skiftes til at være dirigent og fortælle forskellige historier.

Læringsmål og kompetencer

Gennem disse aktiviteter opnår eleverne følgende kompetencer:

  • Kendskab til instrumenter og deres lyde
  • Forståelse for dirigentens rolle i et orkester
  • Evne til at lytte og reagere på musikalske signaler
  • Samarbejdsevner og forståelse for kollektivt musikalsk udtryk
  • Kreativitet gennem musikalsk fortælling